10. syyskuuta 2013

Laihduttamisen 'valttikortit'

Ajattelin ajankulukseni tehdä hiukan erilaisemman postauksen :) Kokoan tähän satunnaisia asioita/tapoja yms, jotka on koitunut MULLE hyväksi. Korostan vielä, että nää on mun 'valttikortit'. Tai osa niistä :D Nää on kaukana siitä 'oikeasta' tavasta, kaukana 'superyperhyperterveellisestä' tavasta jne.. Mutta näiden avulla mun ruotu pysyy, motivaatio pysyy, jaksan mieli pirtsakkana päivä toisensa jälkeen..

Nää tulee ihan satunnaisessa järjestyksessä ! Don't tell people your dreams, show them!!  Let's go :) 


1. Nauti jokaisesta ateriastasi
Mulle tärkeää on se, että kaikki mitä suuhuni laihdutuksenkin aikana lappaan on hyvää. "Ruoka on polttoainetta kropalle, ei nautinnonaihe tai palkinto''. Hmm.. Hienoa, jos tollaseen ajatusmaailmaan ja asenteeseen pääsee kiinni. Mä voisin sanoa, että ajattelen ja koen asiat nimenomaan ylösalaisin ton lauseen kanssa. Mulle yks painavimmista sujumisenkannalta tärkeistä syistä on se, että NAUTIN joka ateriahetkestä ihan hirmusesti.. Ne on päivän 'kohokohtia' ja onhan se syöminen ihanaa :D Syön jo kevyemmin, valitsen fiksummin, taistelen himoja vastaan, kieltäydyn... Sen lisäksi täyttäisin päiväni ateriat jollain suoraansanottuna paskanmakuisella esim. pussikeitolla tai diipadaapaduupasuperterveyssuperfoodista? Eheei, ei toimisi mun kohdalla ollenkaan eikä tulisi kuuloonkaan. 
2. Merkitse ylös kaikki syömäsi (aka. laske kalorit)
Ylläolevaan jatkoksi.... Mulle toimiva tapa on kaloreiden laskenta. Se on mun kohdalla kontrollinpysymisen ja tän homman rullaamisen yksi isoimmista avaimista! Toki pitää pitää järki päässä eikä 50kalorin ylityksistä pidä musertua eikä ahdistua. Mut tän avulla se kontrolli pysyy ja pään sisälläkin koen, että homma on hanskassa. Toki mun kohdalla huonoa on se, etten pahemmin välitä mistä ne kalorit tulee. En siis kuulu niihin 'tosta vähän välipalaksi puolikas kourallinen pähkinöitä, koska siitä saa tota ja tota hyvää ja ohoh iltapalaksi syönkin pelkän maustamattoman rahkan, jotta....' .. Nou nou. :D Kyllä ne esim. nuudelit on aika kovaa kamaa, vaikkei niissä mitään 'hyvää' olekkaan ja saatan syödä sen tikkarin tai pari palaa suklaata esim. joka päivä jos vaan kovasti mieli tekee.  Joten siis tässä mielessä en todellakaan oo esimerkillinen eikä tää tapa oo 'hyvä', mutta on sitä varmasti paljon pahempiakin tapauksia. 


3. Älä kiellä itseltäsi mitään
Tässä taas korostaen, että nimenomaan tämä on sellainen minkä MÄ olen kokenut hyväksi. Ihan hurjan makeeta, jos löytyy itsekuria ja jaksaa mieli pirteänä päivästä toiseen esim. kiertää sokerin kaukaa, vaalean leivän, mitä kaikkea huonoa sitä löytyykään ja mitä kaikkea ne 'näin laihdutat'-listat kieltääkään.... Hurjan paljon vaikka mitä. Mun kohdalla maailma ei kuitenkaan hievahdakkaan esim. tikkarista tai vaikka jäätelöstä, lihapiirakasta... Mut niinku oon toitottanutkin niin mulla ne kalorit painaa eniten eikä se mistä ne tulee. MUTTA siis älä kiellä itseltäsi mitään, jos se saa sut vaan himoitsemaan kaikkea sitä kiellettyä 10 kertaa enemmän. Ei se pieni paha sua tapa. 


4. Usko itseesi ja punnitse asioita pidemmällä tähtäimellä
Mä, sä, me.. Me pystytään tähän ihan varmasti! Oma mieli vaikuttaa kaikista eniten, asenne on tärkein. Ei pidä kokea, että 'nyt kun joudun kieltäytymään tästä ja tosta ja ai hirveys! siitäkin....' vaan enemmänkin keskity ajattelemaan kaikkea sitä hyvää mitä tästä ja tosta ja siitäkin kieltäytyminen kantaa mukanaan :) Pidä mielessä se timmimpi ja paremman näköinen kroppasi kuukauden kuluttua, mikä sua ympäröi jos hommat vaan rullaa hyvin! Miten hyvältä se sun hienoin mekko sit näyttääkään, josta nyt ikävästi pursuu ja tursuu turhan suuret jenkkakahvat.. Niimpä, ainakin paljon paremmalta se tulee näyttämään kuin nyt! Ja vau miten kivempi olo on ilman sitä turvonnutta ja pöhöttynyttä oloa ilman sitä rasvasta sokerimunkkia ;)


5. Liiku
Liiku, liiku, liiku.... Ihan sama miten liikut, kuhan liikut ! Kaikki liikunta on hyväksi ja pelkkää plussaa :) Näin mä koen. Ja vaikkei pelkkä lenkkeily nyt jonkun superihmisen silmissä näyttäskään hyvältä niin mulle se riittää. Mulle on tärkeintä, että nostan sen perseeni edes penkistä ylös. Ja yks tärkeimmistä asioista on se, että teet just sitä mistä tykkäät ja nautit siitä! Ei mikään oo kamalampaa kuin väkipakolla tekeminen ja epäviihtyvyys..... Apua eihän epäviihtyvyys oo edes sana :D

PLUS mun iiiiiso motivaattori liikkumisessa on lenkkikaverini, joka tunnetaan kans nimellä sykemittari !!!!<3


6. Käännä negatiiviset ajatukset positiivisiksi
Tähän tyyliiin...... :D " Hyiiiii lenkille/salille/rullaluistelemaan..Eiiieiei, mikä ois kamalempaa. Mua väsyttääkin ja siellä on kuitenkin ihan paskaa" VASTAAN " Vaikka mua nyt vähän väsyttääkin niin vitsi miten paljon parempi olo mulla varmaan sen lenkin jälkeen onkaan ja hei vau, hyvä minä!! Oon ainakin tehnyt taas jotain kroppani eteen! "

" Siis miten tajuttoman pitkä aika täs menee ja äää tästähän tulee pelkkää kärsimystä.." No hei, kun teet tätä nyt niin se kuuluisa the end on kokoajan vaan lähempänä ja lähempänä, lähestyt sitä päivä päivältä! Miten siistii vai mitä? :) Joten kannattaa ainakin vähän koittaa taistella sitä päähänpistoo vastaan, kun mieleen pyörähtää karkki-ja sipsipussit tai se kaikista rasvasin ja kalorikkain pitsa. Ja hei ainakin mä nautin joka päivä vaikka mistä, emmä kärsi ainakaan :) Saanhan mä silti vieläkin syödä joka päivä vaikka mitä, nam! Ja siis ei sitä ennen tätä liikunnaliista elämää kokenu melkeenpä joka päivä niin hyvää ja rauhallista ja ihanaa ja kivaa ja mukavaa oloa <3
7. Älä juo kaloreita
Tästä mä pyrin pitämään (ja oon tosi onnistuneesti pitänytkin) kiinni. (Niin no alkoholi on sit asia erikseen ;D) Ihan turhaa kaataa niitä sokerimehuja tai -limuja kurkusta alas. Janon sammuttamiseen 200kcal ja ehkä vielä moneen kertaan päivässä. Mielummin syön ne välipalana vaikka herkku ateriankorvikepatukan muodossa! (Jep, oon ruvennut aina välillä ostamaan noita ja kantamaan mukana, siltä varalta, että nälkä yllättää. Ei mikään parhain vaihtoehto, mutta tuskin huonoinkaan. Ainakin nälkä lähtee 10 kertaa paremmin kuin sillä suklaapatukalla minkä luultavasti sen tilalla söisin ja musertaa myös herkkuhimon.. Osa noista on oikeesti ihan törkeen hyviäkin(ok niitä ihan vitun pahanmakusiakin löytyy yllinkyllin:D), esim. noi nutriletin merkkiset!! Vink vink... Ihan ku ois sieltä suklaapatukoiden seasta napannut esim. Nutrilett chocolate crip cookie bar.. Nam! Tosin joo onhan se triplasti sitä suklaapatukkaa kalliimpi...)

8. Repsahditko? " Fall seven times and stand up eight!"
Ei sillä loppujen lopuksi oo mitään väliä, kuhan palaat ruotuun! Vaikka se kiukuttaa tottakai ja välillä ihan tosi paljonkin niin vielä enemmän kiukuttaa jos tuplaat ne 2 huonoa päivää neljään jne.. Sitä paitsi tää kerta voi olla se kun onnistut !!! Se 'vaara' on aina olemassa ;D Hah.... Mut joo mun matkaa seuranneet tietää todellakin, että ai hurja miten monta kertaa mä oon mokannut ja mokannut ja mokannut...... :D Mut jumantsukka, joka kerta oon silti kasannu itteni ja alottanut jälleen alusta. Ja siitä oon aika hurjan ylpeä!

Ja yks mitä toivon kaikkien kiertävän kaukaa... Mua aina surettaa lukea sellasta ''oon läski oon kamala oon ruma vaatteet pursuu ja läskit pursuu ja oon huono ihminen koska oon pullea elämä alkaa vasta sitten kun oon laiha' -tekstiä. Ai kamala :( HEI loppujen lopuks on kyse aika pienestä asiasta ja elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita. Se miltä näytät tai mitä painat ei punnitse sua ihmisenä mitenkään. 

TSEMPPIÄ HURJASTI, JUST SULLE!!:) Ja muistetaan nauttia tästä matkasta, ei laihdutuksen tarvii olla 'hampaat irvessä'-meininkiä. Ton kirjottaminenkin jo ahdisti mua :D Pitää vaan löytää se itselle oikea tapa ja muutenkin sopiva ja rullaava tasapaino kaiken kanssa. Miettikää vaikka kukkakimpua, jossa on pari kuihtunutta kukkaa.. No eihän se kukkakimppu oo vielä ihan roskiskamaa. Sama juttu tässä, ei ne huonot hetket/päivät isossa juoksussa merkitse yhtikäs mitään. Sekin on hyvä pitää mielessä :) Kokonaisuus ratkaisee. Ja vaikka oon tätä jo liiaks toitottanutkin niin miten 1044952 parempi olo mulla on näin eläessä, ihan hurjasti parempi! 

Good things are coming down the road. Just don't stop walking! Ja hei, maltti on valttia vai miten se meni ;D Haha tulipahan kulutettua aikaa,pidettyä syöminen ajatuksista veks ja pysyttyä jääkaapilta tääkin aika poissa :D Nyt lenkille, moi :) 


4 kommenttia:

  1. Vautsi, olipa hyvää tekstiä!♥ Sai itellekin vikkiä :)

    VastaaPoista
  2. Oli hyviä vinkkejä, ja totta joka sana :)

    Toi kaloreitten juominen varsinkin näin laihduttajasta näyttää kammottavalta :D Niillä kaloreillahan sais jo ruisleivän kera juuston ja kurkun! :D

    -Kaukaa Kaunis

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee kiva! Joo älä muuta sano, ihan järkyttävää miten paljon juomissa on kaloreita, hurjaa!! :D

      Poista

Kiitos jos kommentoit <3